Zorg
Wanneer u zorgen over uw kind heeft zoekt u in de eerste instantie contact met de leerkracht(en) van uw kind om uw zorgen te bespreken. Samen kunt u in gesprek gaan om te bespreken welke hulp passend zou kunnen zijn voor uw kind. Wanneer de leerkracht uw zorgen deelt of wanneer de leerkracht zelf zorgen heeft zal de leerkracht de zorgen bespreken met de intern begeleider.
De intern begeleider van de groepen 1 t/m 3 is Joyce Bosma en de intern begeleider van de groepen 4 t/m 8 is Jeroen Stegeman.
De interne begeleiders coördineren alles wat met zorg te maken heeft. Zij ondersteunen en coachen de leerkrachten, voeren gesprekken met ouders en externe instanties in het belang van de kinderen. De intern begeleiders weten goed in te schatten welke hulp en ondersteuning geboden kan worden. Er is regelmatig overleg tussen de leerkrachten en de intern begeleiders, ook staan er vaste overleg momenten gepland:
- Twee keer per jaar wordt met het team gesproken over de resultaten van de toetsen. De leerkrachten maken voor hun groep een plan van aanpak voor de periode na de BOOM-toetsen. Zij overleggen dit met de intern begeleiders om zo de juiste hulp te kunnen bieden aan de leerlingen in de klas. In enkele gevallen wordt er ook een plan van aanpak voor een individuele leerling gemaakt, dit zal altijd met ouders besproken worden.
Wanneer blijkt dat er hulpvragen liggen waar de Kubus hulp bij nodig heeft gaan de intern begeleiders, vaak ook met de leerkrachten, in gesprek met het School Ondersteuningsteam (het SOT). In deze gesprekken schuiven verschillende experts aan om mee te denken en advies te geven over de hulpvragen die in gebracht worden. Samen wordt er gezocht naar passende hulp of begeleiding. Ouders worden hier van op de hoogte gesteld of uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek. Er wordt altijd gekeken naar dit kind, in deze klas en met deze leerkracht. Er zitten ook grenzen aan de zorg en begeleiding die de Kubus kan bieden, dan wordt er samen naar een andere meer passende oplossing gezocht.