Missie en visie
Missie Obs De Kubus: Op De Kubus kan iedereen het leren.
Op de Kubus willen wij dat leerlingen zelfvertrouwen ontwikkelen, zelfbewust worden, autonoom zijn en verantwoordelijk zijn voor eigen keuzes. Deze kwaliteiten dragen bij om de volgende stap te kunnen zetten in de maatschappij. Wij houden rekening met de sociaal / psychologische omstandigheden en de ontwikkelingsfasen van waar een kind zich in bevindt, binnen de mogelijkheden van de school. Hierbij gaan wij uitdrukkelijk voor inclusiviteit.
Wij hebben de overtuiging dat elk kind het kan leren. Daarbij zijn de veiligheid, vertrouwen, ontwikkeling en zelfstandigheid voor ons leidend in hoe wij het onderwijs op de Kubus vormgeven en met elkaar, onze leerlingen en onze ouders om willen gaan.
Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het
leerstofjaarklassensysteem. Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers. Het is ons doel om leerlingen cognitief (kwalificatie) en sociaal (socialisatie) te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op de missie van Viadere om leerlingen te leren om te leven, besteden we aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Om de leerlingen later als zelfstandige burgers te kunnen laten functioneren zijn onder andere
de vakken Taal en Rekenen van belang. Naast kennisoverdracht komen culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen aan de orde.
Visie op leren en gedrag
Op de Kubus hebben we de overtuiging dat ieder kind kan leren. Op onze school hebben we hoge verwachtingen van al onze leerlingen, gericht op een waardevolle participatie in de maatschappij. Dat doen we doordat wij weten hoe leren werkt en het stellen van ambitieuze doelen.
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Uitgangspunt is dat elk kind kan leren en het hebben van hoge verwachtingen van alle leerlingen. Belangrijke pedagogische noties zijn: Veiligheid, vertrouwen,
ontwikkeling en verantwoordelijkheid. Hiervoor hanteren wij met B64ALL glasheldere gedragsafspraken. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- onderwijs op maat geven
- differentiëren werken vanuit de cruciale leerdoelen
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- kinderen zelfstandig (samen) laten werken
Visie op leren en gedrag organiseren
Leren is een sociaal proces, we leren van en met elkaar. Het onderwijs wordt aangeboden vanuit het werken met cruciale leerdoelen. Dat doen we op het niveau van de school, de groep en de leerling. De Kubus werkt vanuit het effectieve directe instructiemodel (EDI) en hanteert een pedagogisch gedragsverwachtingsmodel (B6-4ALL) dat zorgt voor een doorgaande lijn van groep 1 t/m groep 8.
Visie op professionaliteit
Leren doe je gedurende je hele leven. Dat geldt voor iedereen: voor de leerling en voor de onderwijsprofessional. Ons onderwijspersoneel is eigenaar van hun eigen ontwikkeling en van de onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen binnen de school. We werken vanuit een verbetercultuur. We houden elkaar scherp vanuit de professionele houding dat het altijd beter kan. Startende leerkrachten worden intensief begeleid naar vakbekwaam. Op De Kubus zit de kracht in de
diversiteit van de onderwijsmedewerkers: verschillen tussen teamleden worden erkend, verschil in expertise gestimuleerd. Op De Kubus gaan we ervan uit dat elk teamlid zoals elke professional zijn verantwoordelijkheid neemt en dat we onderling open, eerlijk en redelijk met elkaar communiceren. Dit betekent dat de medewerkers op De Kubus professionele feedback kunnen geven en ontvangen. En richting leerlingen betekent dit het hebben van hoge verwachtingen en gaan we uit van 'growth mindset'. Elk kind kan het leren.